Candy-Candy
Θέλετε να αντιδράσετε στο μήνυμα; Φτιάξτε έναν λογαριασμό και συνδεθείτε για να συνεχίσετε.

Candy-Candy

Η αγαπημένη ηρωίδα των παιδικών μας χρόνων!
 
ΦόρουμΠόρταλΑναζήτησηΕγγραφήΣύνδεση
Big Ben
Μάης 2024
ΔευΤριΤετΠεμΠαρΣαβΚυρ
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
ΗμερολόγιοΗμερολόγιο
Πρόσφατα Θέματα
» Πασχαλινά αυγά!
Black or White  Icon_minitimeΔευ Μάης 06, 2024 11:03 pm από akaliakoukou

» Αλμπερτικό ημερολόγιο
Black or White  Icon_minitimeΤετ Μάης 01, 2024 10:52 am από Fay

» Μιά σκέψη, ένα "γειά" ... έτσι απλά
Black or White  Icon_minitimeΤρι Απρ 23, 2024 10:40 am από Fay

» Ο μυστηριώδης κύριος Αλμπερτ
Black or White  Icon_minitimeΠεμ Απρ 11, 2024 7:51 am από ariathniM

» Υπέροχα fanartάκια
Black or White  Icon_minitimeΤρι Απρ 02, 2024 5:03 pm από ariathniM

» Αγαπημένες μας συμμετοχές σε Eurovision
Black or White  Icon_minitimeΠαρ Μαρ 15, 2024 6:21 pm από ariathniM

» Eurovision 1995 nocturne secret garden
Black or White  Icon_minitimeΤετ Μαρ 13, 2024 8:03 am από akaliakoukou

» Eurovision 2024
Black or White  Icon_minitimeΤρι Μαρ 12, 2024 1:23 pm από ariathniM

» Χρόνια Πολλά από την Κάντυ
Black or White  Icon_minitimeΤρι Ιαν 23, 2024 8:38 pm από Fay

Ad astra

Image hosted by servimg.com
Συμβουλές Ομορφιάς

Image hosted by servimg.com
Συνταγές Μαγειρικής

Image hosted by servimg.com

 

 Black or White

Πήγαινε κάτω 
ΣυγγραφέαςΜήνυμα
akaliakoukou
εργατική μελισσούλα!
akaliakoukou


Θηλυκό
Αριθμός μηνυμάτων : 3808
Ηλικία : 46
Τόπος : Χίος
Αγαπημένος χαρακτήρας : Τέρρυ!!!
Registration date : 21/10/2007

Black or White  Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Black or White    Black or White  Icon_minitimeΠαρ Απρ 24, 2020 6:28 pm



πηγή:  https://michaeljacksonarts.wordpress.com/
Black or White  Filemi10


Ένα από τα πιο σημαντικά, αν όχι το σημαντικότερο κομμάτι και βίντεο του Μάικλ Τζάκσον με κοινωνικοπολιτικό μήνυμα είναι το Black or White. Ενα τραγούδι και βίντεο κλίπ  ορόσημο για την καριέρα και την μετέπειτα ζωή του. Συνδυάζει πολλά είδη τεχνών και οπτικά εφέ πρωτοποριακά για την εποχή.


“Ο Χορός του Μαύρου Πάνθηρα”
που προβάλλεται στο τελευταίο 5λεπτο του βίντεο πρεσβεύει την ελευθερία της πολιτικής και κοινωνικής εκφρασης του καλλιτέχνη, και εκθέτει προβληματισμούς μέσα από χορευτικές συμβολικές κινήσεις και ενδυματολογικές και σκηνοθετικές αιχμές που  προκάλεσαν αντιδράσεις εναντίον του και άφησαν εποχή. Το κομμάτι, κατά βάση, προβάλλει κοινωνικοπολιτικό μήνυμα ενάντια στον ρατσισμό, την βία και την καταπίεση, αφού αναφέρεται στην ιστορία της δουλείας στην Αμερική, από την Αγγλοκρατία και τον Αμερικάνικο Εμφύλιο Πόλεμο και τα οικονομικά συμφέροντα δούλων και αφεντικών, λευκών και μαύρων, την ίδρυση της ΚΚΚ (κου-κλουξ-κλαν) το 1866, και την ίδρυση των Μαύρων Πανθήρων το 1966. Ουσιαστικά, η ανάλυσή μας περιλαμβάνει ιστορικά στοιχεία (Παγκόσμια Ιστορία και Ιστορία των ΗΠΑ), για την καλύτερη κατανόηση της φιλοσοφίας του κομματιού και γιατί αυτό το κομμάτι συγκεκριμένα ενόχλησε τόσο πολύ.

Στις 17 Νοεμβρίου 1991 το βίντεο για το τραγούδι Black or White μεταδόθηκε συγχρόνως από τα τηλεοπτικά δίκτυα MTV, BET, VH1, και Fox και έδωσε σε αυτά τα κανάλια τα υψηλότερα ποσοστά τηλεθέασης. Πράγμα που σημαίνει ότι ο Μάικλ άδραξε την ευκαιρία να περάσει το μήνυμα στον κόσμο.

Το βίντεο κλιπ συνδυάζει τον κινηματογράφο, την μουσική, το τραγούδι, το θέατρο και τον χορό και απαρτίζεται από τρία μέρη:

1. μία μικρή κινηματογραφική κωμική σκηνή που θυμίζει παιδική ταινία
2. το κυρίως τραγούδι του οποίου οι στίχοι είναι ανατρεπτικοί και εναλάσσει την χαρούμενη μουσική με το ραπ και τον κοινωνικοπολιτικό στίχο.
3.  το γ’μέρος του βίντεο, το θεατρικό – χορευτικό μέρος το οποίο εκτυλίσσεται σε ένα θεατρικό σκηνικό, γνωστό ως “Ο Χορός του Μαύρου Πάνθηρα”

Η ΛΟΓΟΚΡΙΣΊΑ
“Ο Χορός του Μαύρου Πάνθηρα”,  το μικρό 5λεπτο φιλμ και τελευταία επίμαχη σκηνή του βίντεο,  λογοκρίθηκε από την πρώτη στιγμή της κυκλοφορίας του. Οι κριτικές εστίασαν στην σεξουαλική κίνηση του Τζάκσον, αλλά ουσιαστικά ήταν οι σκηνές βίας που έγιναν αφορμή να λογοκριθεί το βίντεο. Αρκετοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν πως η λογοκρισία διαστρέβλωσε και κατέστρεψε το κεντρικό μήνυμα της σκηνής: την οργή και την απόγνωση των περιθωριοποιημένων Αφροαμερικανών.

Το 1999, οκτώ χρόνια μετά, σε συνέντευξη του στο MTV ο Μάικλ εξηγεί γιατί σκηνοθέτησε με αυτόν τον τρόπο την χορευτική σκηνή του Μαύρου Πάνθηρα.

Α´ Μέρος

Το βίντεο ξεκινάει με κωμικό και ανάλαφρο ύφος όπου κανείς δεν μπορεί να φανταστεί τι θα επακολουθήσει στο τέλος αυτού του “χαριτωμένου” τραγουδιού. Ο Μάικλ ουσιαστικά, είναι σαν να παίζει ένα παιχνίδι, σαν να μας στήνει μία “παγίδα”, όπου με την ελαφράδα της εισαγωγής μας παραπλανά ότι αυτό που θα ακούσουμε είναι ένα παιδικό τραγουδάκι που αρχίζει με μία σκηνή που σε κάνει να γελάς.

Η πρώτη σκηνή ξεκινάει από τον ουρανό μέσα σε λάμψεις και αστέρια δείχνοντας την γή από ψηλά. Η ιδέα  είναι ότι η γή δεν είναι παρά ένας μικρός πλανήτης στο αχανές του σύμπαντος. Ο υποτιθέμενος “δορυφόρος” ἤ κάποιο”ιπτάμενο αντικείμενο” (η κάμερα δεν μας δείχνει τι είναι αυτό που έρχεται από το διάστημα) προσγειώνεται στην άσφαλτο τρέχοντας με μεγάλη ταχύτητα. Ακούει μουσική και σταματάει έξω από το σπίτι όπου ένα 10χρονο παιδί (Μacaulay Culkin) ακούει πάρα πολύ δυνατά ροκ μουσική και χορεύει σαν τρελλό  στην κρεββατοκάμαρα του μέσα στη νύχτα,  ενώ ο πατέρας του παρακολουθεί αγώνα ραγκμπυ και η μητέρα διαβάζει ένα χαζοπεριοδικό που έχει ως πρωτοσέλιδο τον τίτλο “Με είχε απαγάγει ένα UFO”.

Οι άνθρωποι αυτοί κάθονται αναπαυτικά στις πολυθρόνες τους, στην τακτοποιημένη ζωή τους, είναι ασφαλείς και βολεμένοι, και δεν γνωρίζουν τι συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο.

Ο πατέρας εξοργίζεται , γιατί χάνει και η ομάδα του,  φωνάζει στο παιδί να σταματήσει την ροκ μουσική, την οποία θεωρεί σκουπίδια, και να πάει στο κρεββάτι του για ύπνο κλείνοντας με τόση δύναμη την πόρτα που πέφτει το κάδρο (με τον Μάικλ)  που ήταν κρεμασμένο πάνω της και σπάει!
Το παιδί αντιδρά και παίρνει την εκδίκησή του μέσω της μουσικής σπρώχνοντας τεράστια ηχεία στο σαλόνι.
Φοράει ένα δερμάτινο γάντι και με μία ηλεκτρική κιθάρα παίζει ένα εκκωφαντικά δυνατό ακόρντο όπου καταστρέφεται το σπίτι σπάζοντας τα παράθυρα.

Ο πατέρας μαζί με την πολυθρόνα εκσφενδονίζεται προς τα πάνω, σπάει την οροφή ουρλιάζοντας με μία φωνή που θυμίζει Ταρζάν και πετώντας πάνω από την υδρόγειο στην άλλη άκρη του πλανήτη προσγειώνεται στην Αφρική καθώς ήρεμα λιοντάρια καθισμένα, τον κοιτούν με απορία να πέφτει ουρανοκατέβατος…. Κοιτάζει με έκπληξη, χωρίς να καταλαβαίνει που βρίσκεται και τι συμβαίνει, κάποιους μαύρους ιθαγενείς βαμμένους κυνηγούς με αυτοσχέδιες ασπίδες να πλησιάζουν τα λιοντάρια…

Β᾽ Μέρος

Από εκεί ακριβώς ξεκινάει η εισαγωγή του τραγουδιού με την ηλεκτρική κιθάρα.

Ενδυματολογικά, το τραγούδι ξεκινάει με τον Μάικλ να φοράει μαύρο παντελόνι με επιγονατίδες με ένα λευκό μπλουζάκι και ένα λευκό πουκάμισο ελεύθερα απ’ έξω να ανεμίζει σαν “λευκή σημαία” εκεχειρείας.

Ο πατέρας καθισμένος στην πολυθρόνα μέσα στη σκόνη και το χώμα παρακολουθεί με απορία τον Τζάκσον να χορεύει και να τραγουδάει και να χορεύει διαδοχικά με φυλές μαζί τους τον χορό κάθε φυλής, από τέσσερις ηπείρους του πλανήτη με τις παραδοσιακές στολές τους: Τους πανύψηλους βαμμένους Αφρικανούς ιθαγενείς – κυνηγούς που χορεύουν έναν χορό απο την Δυτική Αφρική, εν συνεχεία ένα γκρουπ από Ταϋλανδές χορεύτριες και μία Ινδή (Ασία) , Ινδιάνους ιθαγενείς της Αμερικής, και ένα γκρουπ Ρώσων χορευτών που χορεύουν μέσα στο χιόνι (Ευρώπη). Το χιόνι και οι χορευτές μετατρέπονται σε παιχνίδι, μία χιονόμπαλα,  στα χέρια τών δύο μωρών, ένα μαύρο και ένα λευκό να κάθονται πάνω στην υδρόγειο και να περιεργάζονται το παιχνίδι.

Το τραγούδι ξεκινάει και ο Μάικλ μέσα απο τους αντιρατσιστικούς στίχους σε “υποψιάζει” ειδικά στην ξαφνική αλλαγή της μουσικής σε ένα δυνατό hard rock που τραγουδάει με έναν επαναστατικό, οργισμένο ήχο εν μέσω πυροβολισμών, τανκς και φωτιών, “κουράστηκα από αυτόν τον διάβολο, κουράστηκα από αυτό το σκουπίδι, κουράστηκα από την εκμετάλευση και δεν φοβάμαι κανέναν…”. Το θέμα αρχίζει να ξεδιπλώνεται.

ΤΟ ΡΑΠ
Στο ραπ οι στίχοι μιλάνε καθαρά για πολιτικά θέματα που αφορούν παγκόσμια τους λαούς και την εκμετάλευσή τους  από εξουσίες, που υποτίθεται ότι το τραγουδούν παιδιά μαύρα και λευκά σε μία φτωχογειτονιά  φορώντας ένα μαύρο μπουφάν. Στο τέλος του βίντεο χαμογελάει και σου λέει “είτε είσαι μαύρος, είτε είσαι λευκός είναι το ίδιο δύσκολο να επιβιώσεις”.

ΤΑ ΜΝΗΜΕΊΑ
Μετά η κάμερα δείχνει τον Τζάκσον να τραγουδάει πάνω στο άγαλμα της Ελευθερίας στην Νέα Υόρκη ενώ από κάτω διακρίνονται παγκόσμια ιστορικά μνημεία και τεχνολογικά επιτεύγματα: Την Σφίγγα της Giza (Αίγυπτος), την Αγία Σοφία (Κωνσταντινούπολη), τον Παρθενώνα (Ελλάδα), το Taj Mahal (Ινδία), St. Basil’s Cathedral (Ρωσία), τις Πυραμίδες της Γκύζας (Αίγυπτος), την γέφυρα Golden Gate Bridge (Σαν Φραντσίσκο) , το Big Ben (Λονδίνο) και τον Πύργο του Eiffel (Παρίσι).

Τα ιστορικά στοιχεία που παρουσιάζονται στο βίντεο αυτό, όπως και γιατί έχει επιλέξει τις συγκεκριμένες φυλές δεν είναι τυχαίο ιστορικά και πολιτικά, και ουσιαστικά προβάλουν μέσα από την καλλιτεχνική πλευρά την ιδεολογία του Μάικλ Τζάκσον και πως την εξέφρασε συμβολικά μέσα από το τραγούδι  και το αμφιλεγόμενο βίντεο του “Black Or White”.

ΤΟ ΟΠΤΙΚΌ ΕΦΈ ΚΑΙ ΟΙ ΜΕΤΑΜΟΡΦΏΣΕΙΣ

Το τέλος του τραγουδιού είναι εξαιρετικά εντυπωσιακό αφού παρουσιάζονται διαδοχικά τα πρόσωπα ανθρώπων από διάφορες φυλές να χορεύουν καθώς το ένα πρόσωπο μεταμορφώνεται σε άλλο. Πρόκειται για ένα ειδικό οπτικό εφέ, το Morphing (μορφομετατροπέας ή μεταμόρφωση), που παρουσιάζει τον μετασχηματισμό μιάς εικονας σε μιά άλλη. Το εφέ αυτό πρωτοχρησιμοποιήθηκε σε ταινία το 1988 (The Terminator).
Στην τηλεόραση το είδαμε πρώτη φορά στο βίντεο του Μάικλ Τζάκσον Βlack or White. Επτά χρόνια αργότερα, το 1998, θα το δούμε να το χρησιμοποιεί η Μαντόνα στο βίντεο-κλιπ της Frozen όπου μεταμορφώνεται σε άγρια μαύρα πουλιά και σε μαύρο μολοσσό.
Το Morphing χρησιμοποιείται για να μεταμορφωθεί ο Μάικλ σε πάνθηρα στο 3ο και λογοκριμένο μέρος του κομματιού. Η τεχνική του όσον αφορά στο περπάτημα και την αιλουροειδή κίνηση του Μάικλ όταν μετατρέπεται σε πάνθηρα είναι εκπληκτική. Αυθεντική τέχνη σε συνδυασμό με την τεχνολογία.

ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΛΙΤΙΚΌ ΑΝΤΙΡΑΤΣΙΣΤΙΚΌ ΜΉΝΥΜΑ

Ο Μάικλ στιχουργικά και σκηνοθετικά μας διηγείται πως η μουσική, και γενικότερα η τέχνη που εκφράζει την κοινωνία και τον κόσμο, δεν έχει σύνορα. Σπάει τα στερεότυπα, τον συντηρητισμό παρ’ όλο που κάποιοι την θέλουν να κινείται σε έναν περιορισμένο χώρο, μία οικογένεια.

Οικογένεια δεν σημαίνει απαραίτητα σύνολο προσώπων, τα οποία συνδέονται μεταξύ τους με πολύ στενό συγγενικό δεσμό (ο πατέρας, η μητέρα και τα παιδιά τους) και συνήθ. ζουν στην ίδια κατοικία.

Οικογένεια αναφέρεται σε ένα σύνολο αξιών που συγκροτούν και στηρίζουν μιά κοινωνία. Αυτό μπορεί να είναι η πατρίδα, μία θρησκεία, μία ιδεολογία.

Και αυτό ακριβώς είναι που τονίζει μεταφορικά στην σκηνή με την οικογένεια ο Μάικλ. Αυτή η οικογένεια δεν έχει συναισθηματικούς δεσμούς ουσίας γιατί είναι αποξενωμένοι ο ένας από τον άλλον. Ο καθένας είναι στον κόσμο του και αποκομμένος από τον κόσμο του άλλου. Το ίδιο συμβαίνει και σε όλο τον πλανήτη όχι μεμονωμένα στις σχέσεις των ανθρώπων αλλά και στις σχέσεις των χωρών, και υπαινίσσεται τον πόλεμο και την εκμετάλευση.

Ο ρατσισμός, ο διαχωρισμός ανθρώπων, ζώων, φυτών, χωρών, δηλαδή, δεν έχει επιστημονική βάση. Οι ανισότητες είναι κοινωνικές δομές που έχουν να κάνουν με συμφέροντα οικονομικά, πολιτικά, παιχνίδια εξουσίας, θρησκείες που μέσα από αυτές ελέγχονται και χειραγωγούνται οι λαοί.
Η φύση είναι πλασμένη με αυτόν τον τρόπο και έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και λειτουργίες. Μπορεί το μυρμήγκι να μην είναι το ίδιο σε δυναμική με έναν ελέφαντα αλλά είναι ίσα γιατί το καθένα προσφέρει κάτι στην φύση και αυτή είναι η ισορροπία και η αρμονία. Και ουσιαστικά, αυτό που εκφράζεται στο κομμάτι  είναι ότι η φύση είναι πιο δυνατή από τον άνθρωπο.

To θέμα του ρατσισμού υπήρξε και στον χώρο του αθλητισμού. Οι μαύροι πρωταθλητές έσπαγαν ρεκόρ, και τους έπαιρναν τα μετάλια και τον τίτλο πίσω. Απέκλεισαν μαύρους αθλητές από αγώνες για 20 χρόνια, όπως συνέβη το 1926. Μαύροι αθλητες έλαβαν μέρος σε αγώνες, είκοσι χρόνια μετά, το 1946. Το άλλο τρομερό, ήταν ότι τους κατηγορούσαν για εγκλήματα που δεν είχαν διαπράξει,  με σκοπό να τους κλείσουν φυλακή, και να εμποδίσουν, καθαρά, ρατσιστικά, την μαύρη φυλή να  αναδείξει τις ικανότητές της. Κάποιοι από αυτούς τους αθλητές ήταν πρώην σκλάβοι. Αυτό ακριβώς έχει ως θέμα, η ταινία του Κεν Μπερνς, “Unforgivable Blackness”, (Το Ασυγχώρητο Μαύρο Χρώμα)



To Making of του Black or White (στιγμιότυπα)







Πηγή: https://michaeljacksonarts.wordpress.com/

_________________
Μόνο με την καρδιά βλέπεις καθαρά.Την ουσία τα μάτια δεν τη βλέπουν... king
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
http://akaliakoukou.page.tl
akaliakoukou
εργατική μελισσούλα!
akaliakoukou


Θηλυκό
Αριθμός μηνυμάτων : 3808
Ηλικία : 46
Τόπος : Χίος
Αγαπημένος χαρακτήρας : Τέρρυ!!!
Registration date : 21/10/2007

Black or White  Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: Black or White    Black or White  Icon_minitimeΠαρ Απρ 24, 2020 6:29 pm

Βlack or White  – στιχοι-μουσική, Michael Jackson, στιχοι του Rap, Bill Bottrell

Οι στίχοι του Black Or White είναι πραγματική “φωτιά”.  Ἐνας εμπρησμός για τα άτομα που έχουν ακραίες θέσεις όσον αφορά τον ρατσισμό και ειδικότερα στην Ἀμερική. Αναφέρονται στην αντίδραση ενός ρατσιστή, ο οποίος ενοχλείται στην θέα ενός ζευγαριού όπου η γυναίκα είναι λευκή και ο άνδρας μαύρος. Οι στίχοι αποκαλύπτουν ιστορικά στοιχεία και κοινωνικές συμπεριφορές, αλλά και τις πολιτικές θέσεις του Μάικλ, την επιθετική καλλιτεχνική του έκφραση ενάντια σε διαφόρων ειδών εξουσίες, που σίγουρα δεν πέρασαν απαρατήρητα. Ενόχλησαν άτομα και ομάδες με αντίθετες απόψεις και προφανώς οδήγησαν σε”προσωπική” βεντέτα για τα επόμενα χρόνια απ᾽ ότι θα δούμε στην εξέλιξη της ιστορίας.

Black Or White – ανάλυση των στίχων και η ιστορική σημασία συγκεκριμένων λέξεων
Οι λέξεις που έχουν ιστορική και αλληγορική σημασία είναι οι εξής: boy, brother, gangs, clubs, nations, sheets.
I took my baby On a Saturday bang, “Boy is that girl with you?” -Yes we’re one and the same
Now I believe in miracles And a miracle Has happened tonight
But, if You’re thinkin’ About my baby It don’t matter if you’re Black or white
They print my message In the Saturday Sun I had to tell them I ain’t second to none
And I told about equality And it’s true Either you’re wrong Or you’re right
But, if You’re thinkin’ About my baby It don’t matter if you’re Black or white.
I Am Tired Of This Devil I Am Tired Of This Stuff
I Am Tired Of This Business Sew When The Going Gets Rough
I Ain’t Scared Of Your Brother I Ain’t Scared Of No Sheets
I Ain’t Scare Of Nobody Girl When The Goin’ Gets Mean.
RAP:
Protection For gangs, clubs, And nations Causing grief in Human relations
It’s a turf war On a global scale I’d rather hear both sides Of the tale
See, it’s not about races Just places Faces Where your blood Comes from Is where you space is
I’ve seen the bright get duller I’m not going to spend My life being a color.
Don’t tell me you agree With me When I saw you Kicking dirt in my eye
But, if You’re thinkin’ About my baby It don’t matter if you’re Black or white
I said if You’re thinkin’ of Being my brother It don’t matter if you’re Black or white
Ooh, ooh Yea, yea, yea now It’s black, it’s white It’s tough for them To get by It’s black, it’s white, whoo,
It’s black, it’s white It’s tough for them To get by It’s black, it’s white, whoo


Ελληνική μετάφραση
Bγήκα με το κοριτσι μου ραντεβού Σάββατο βραδυ κι με ρωτάει κάποιος:
-“Αγόρι, το κοριτσι ειναι μαζι σου;” -“Ναι, του λεω, ταιριάζουμε και είμαστε μαζί.
Πιστευω στα θαυματα και σημερα έγινε ένα”.
Αλλα αν σκέφτεσαι το κορίτσι μου, δεν έχει σημασία αν είσαι μαύρος ή λευκός.

Τύπωσαν το μηνυμα μου στην Saturday Sun*
Επρεπε να τους πω ότι δεν είμαι κατώτερος από κανέναν
Μιλησα για Ισότητα και είτε λες ότι είναι σωστό ή λες ότι είναι λάθος, αυτή είναι η αλήθεια.
Αν σκέφτεσαι το κορίτσι μου, δεν έχει σημασία αν είσαι μαύρος ή λευκός.

ΡΑΠ:

Κουραστηκα από αυτον τον διαβολο, κουραστηκα απο τα λεφτα**
Κουραστηκα από την εκμετάλευση, την συγκάλυψη όσων συμβαίνουν.
Δεν φοβαμαι τον “αδερφό” σου, δεν φοβάμαι τα “σεντόνια”
Δεν φοβάμαι κανέναν, κοριτσι μου, όταν αγριεύουν τα πράγματα.


RAP: H “προστασία” απο συμμορίες, λέσχες και έθνη, φέρνει την δυστυχία στις σχέσεις των ανθρώπων. Ειναι μια κουρσα πολέμου σε παγκοσμια κλίμακα καλό είναι να εξετάσεις και τις δυο όψεις του παραμυθιού. Κατάλαβε το, δεν πρόκειται για φυλές, τόπους, φάτσες όπου το αίμα σου καθοριζεται απο ποιο γεωγραφικό μερος του κοσμου εισαι. Ειδα το φῶς να σκοτεινιάζει…δεν θα ξοδεψω τη ζωή μου να νοιώθω πως είμαι απλά ένα “χρώμα”.

Γι αυτο μην μου λες οτι συμφωνεις μαζι μου για να μου ρίξεις σταχτη στα ματια.
Αν σκέφτεσαι την αγαπημένη μου δεν έχει σημασία αν είσαι μαυρος ή λευκός.
Αν σκέφτεσαι να γίνεις αδερφός μου δεν έχει σημασία αν είσαι μαύρος ή λευκός.
Είναι μαύρο το δέρμα, είναι λευκό, Ναι, ναι, εντάξει.
Ειτε μαύροι ή λευκοί “έχουν την δύναμη να πάνε μπροστά”***.
Ειτε μαύροι ή λευκοί έχουν την δύναμη να πάνε μπροστά.
Ειτε μαύροι ή λευκοί έχουν την δύναμη να πάνε μπροστά.

*Κυριακάτικος Ἠλιος (σκανδαλοθηρική εφημερίδα, κίτρινος τύπος / tabloid)

**μπορεί να σημαίνει και “ἄχρηστα λόγια”

***Η συγκεκριμένη φράση αναφέρεται στην ρήση του Τζόζεφ Κέννεντυ  (1888-1969),  πατέρα του πρόεδρου των ΗΠΑ, Ρόμπερτ Κεννεντυ, ο οποίος δολοφονήθηκε το 1968, κατά τη διάρκεια όμως του προεκλογικού αγώνα, στο Λος Άντζελες.


Η ιστορία πίσω από τίς λέξεις
“Boy” (αγόρι) – . Η λέξη “boy” (αγόρι) θεωρείται ρατσιστική βρισιά και χλευασμός για τους μαύρους, ειδικά του Νότου. Είναι απαράδεκτο ένας λευκός να αποκαλέσει έναν μαύρο “boy” γιατί αναφέρεται σε μαύρους σκλάβους οποιασδήποτε ηλικίας που θεωρούντο άνθρωποι δεύτερης κατηγορίας.

“Βrother” (αδελφός)
– Λέξη που χρησιμοποιείται από μαύρους σε μία προσπάθεια να βοηθήσουν στην ενότητα της φυλής τους. ‘Ομως, χρησιμοποιείται από λευκές φυλές για να ενοχλήσουν και να πειράξουν, να περιπαίξουν, να κοροιδέψουν έναν μαύρο ή γενικά να προσδιορίσουν ή και να διαχωρίσουν την μαύρη φυλή από τις υπόλοιπες φυλές. (Πιθανόν ο “λευκός” αδερφός της κοπέλας να ήταν αντίθετος στην σχέση της με έναν μαύρο, λόγω ρατσισμού).

“Sheets” (εφημερίδες/tabloids ή Σεντόνια)  

Mε την λέξη “sheets” ο Μάικλ κάνει ένα ευφυέστατο λογοπαίγνιο. Sheet   σημαίνει εφημερίδα και ειδικά tabloid. Παρ’ όλο που κάνει αναφορά στην εφημερίδα Saturday Sun στην αρχή του τραγουδιού ο Μάικλ δίνει συνέντευξη στην εφημερίδα και μιλάει για την Ισότητα των ανθρώπων και όχι για την προσωπική του ζωή.  Η λέξη έχει και μία άλλη ερμηνεία πολύ βαθύτερη που συνδέεται περισσότερο με καθοριστικά ιστορικά στοιχεία για τους Αφροαμερικανούς. Και αυτό αποδεικνύεται μέσα από το σκηνικό που υπάρχει πίσω από τον Μάικλ όταν τραγουδάει αυτόν τον στίχο. Τα White Sheets (Λευκά Σεντόνια) ή απλώς “Sheets”(Σεντόνια) αφορούν στο χαρακτηριστικό λευκό ένδυμα με την κουκούλα των μελών της Κου-Κλουξ-Κλαν. Ο όρος Κου Κλουξ Κλαν (Ku Klux Klan, το ακρώνυμο της είναι ΚΚΚ) αναφέρεται σε μία οργάνωση που ιδρύθηκε το 1866 και έδρασε στις ΗΠΑ.


Η οργάνωση αυτή χρησιμοποίησε την τρομοκρατία και την βία για την καταπίεση των Αφροαμερικανών και άλλων φυλετικών ομάδων. Πρέσβευε την ανωτερότητα της λευκής φυλής και την ανισότητα μεταξύ λευκών και μαύρων, εβραίων και άλλων φυλών. Είχε χαρακτηριστεί και ως “ομάδα μίσους” αφού ήταν εναντίον των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Η κουκούλα λειτουργεί στο να μην αποκαλύπτεται η ταυτότητα κάποιου ατόμου. Τα μέλη της οργάνωσης δρούσαν εγκληματικά σε μικρές περιοχές όπου οι άνθρωποι γνωρίζονταν μεταξύ τους. Το λευκό χρώμα συμβόλιζε την υπεροχή της λευκής φυλής, τον λευκό εθνικισμό. Σύμβολό τους ήταν ο καιόμενος σταυρός τον οποίο χρησιμοποιούσαν για εκφοβισμό.

Λέγεται ότι η οργάνωση ήταν εναντίον του Ρωμαιοκαθολικισμού γι’ αυτό τον κατέστρεφαν. Αλλά τα μέλη της Klan που ήταν χριστιανοί έλεγαν ότι χρησιμοποιόταν ως σύμβολο για την φώτιση των μελών για την πίστη τους. Ούτως ή άλλως υπήρξαν σκοτεινές εποχές στην ιστορία κατά τις οποίες οι χριστιανοί, εις το όνομα του Χριστού, του θεού της αγάπης, διέπραξαν εγκλήματα για οικονομικά συμφέροντα. Η ΚΚΚ υπάρχει ως οργάνωση μέχρι σήμερα, χωρίς βίαιη δράση, αλλά, ως ιδεολογία. Ο Μάικλ στον χορό του Μαύρου Πάνθηρα, όπως θα δούμε στο επόμενο άρθρο, σπάει με το τιμόνι ενός αυτοκινήτου ένα τζάμι που γράφει πάνω: “ΚΚΚ rules” (η ΚΚΚ βασιλεύει).

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Τα συνθήματα δεν υπήρχαν στο αρχικό βίντεο. Μετά το σκάνδαλο προστέθηκαν από τον Μάικλ ώστε να γίνει ξεκάθαρο το μήνυμα του στον κόσμο. Αυτό έγινε η αιτία που ενόχλησε και σπίλωσε το όνομα ενός μεγάλου καλλιτέχνη που τόσο άδικα και αισχρά συκοφαντήθηκε για τις πολιτικές του πεποιθήσεις και την ελευθερία της έκφρασης στην Τέχνη του και την κονωνία.

Επίσης, αναφορά στην ΚΚΚ γίνεται και στο Man in the mirror στο 1:10 – 1:26  που έχει σκηνές με μέλη της ΚΚΚ, ένα μικρό κλειστό φορτηγό που γράφει “we hate race mixing” (μισούμε τις μίξεις των ράτσων), τον Χίτλερ να αγορεύει και τα στρατεύματα του 3ου Ράιχ να παρελαύνουν. Ο στίχος “δεν φοβαμαι τα “σεντόνια” “,  λοιπόν, που αναφέρεται περισσότερο στην Κλαν είναι ένας από τους λόγους που τόσο πολεμήθηκε αυτό το κομμάτι, παρά τις εφημερίδες / tabloids. Σε αυτό το μέρος ο Μάικλ τραγουδάει ανάμεσα σε καπνούς και φωτιές ενώ πίσω του υπάρχουν καιόμενοι σταυροί.  O Μάικλ Τζάκσον, το 1994, έγραψε το τραγούδι D.S.  (Dom Sheldon) που συμπεριέλαβε στον δίσκο του HIStory: Past, Present and Future, Book I μέσα από το οποίο υπονοούσε το όνομά τού Tom Sneddon, του εισαγγελέα, μέλος της ΚΚΚ, που κυνήγησε για 15 χρόνια τον Μάικλ ώστε να σπιλώσει την υπόληψή του με σκοπό να τον καταστρέψει. Ο ίδιος ο Sneddon απαίτησε να ανακριθεί ο Μάικλ γυμνός, υπεβλήθη σε μία ταπεινωτική εξέταση όλης της γεννητικής χώρας, από έναν γιατρό, έναν φωτογράφο και έναν ντετέκτιβ,  για τις κατηγορίες εναντίον του για παιδοφιλία. Η ανάκριση-εξέταση δεν αποκάλυψε τίποτα εις βάρος του.




D.S. youtube lyrics.
Παρ᾽όλη την σπίλωση  του προσώπου του και τις νομικές διαμάχες, που κατέστρεψαν την εικόνα του, στον απόηχο τής υπόθεσης, δεν έχασε σε πωλήσεις, και έμεινε αρκετά σταθερός όσον αφορά την εμπορική επιτυχία των δίσκων και εμφανίσεων του, σχεδόν το ίδιο όσο το  Thriller, το Bad και το Dangerous.

Black or White  Images10         Black or White  Kidd110

Οι λέξεις gangs (συμμορίες) , clubs (λέσχες), nations (έθνη)


Gang (gangsters): Μπορεί να σημαίνει συμμορίες που οπλοφορούν ή το οργανωμένο έγκλημα. Το ίδιο ίσχυε και για τους λευκούς και για τους μαύρους. Μπορεί να σημαίνει τις “ομάδες μίσους” οι οποίες είναι εναντίον της ισότητας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Clubs: οι εκάστοτε πολιτικές λέσχες με σκοπό τον οικονομικό, πολιτικό έλεγχο διαφόρων λαών του πλανήτη και την εξουσία.
Nations: τα μεγάλα έθνη, τις μεγάλες δυνάμεις που επίσης εκμεταλλεύονται τον ανοχύρωτο άνθρωπο και πολεμούν εναντίον του με κάθε τρόπο. Στο They don’t care about us κάνει μία αιχμή στα Ηνωμένα Εθνη αφού βλέπουμε άνδρες με γαλάζια κράνη να στέκονται σε στάση προσοχής ως φύλακες. Ολοι αυτοί όμως δεν βάλλουν τον ανίσχυρο άνθρωπο με πρόσχημα την σωτηρία του;

Πηγή: https://michaeljacksonarts.wordpress.com/

_________________
Μόνο με την καρδιά βλέπεις καθαρά.Την ουσία τα μάτια δεν τη βλέπουν... king
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
http://akaliakoukou.page.tl
akaliakoukou
εργατική μελισσούλα!
akaliakoukou


Θηλυκό
Αριθμός μηνυμάτων : 3808
Ηλικία : 46
Τόπος : Χίος
Αγαπημένος χαρακτήρας : Τέρρυ!!!
Registration date : 21/10/2007

Black or White  Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: Black or White    Black or White  Icon_minitimeΠαρ Απρ 24, 2020 6:30 pm

Πηγή: https://michaeljacksonarts.wordpress.com/

Ο Χορός του Μαύρου Πάνθηρα και τα σύμβολα: Μία κραυγή ελευθερίας
Γιατί προκάλεσε τόσες αντιδράσεις; Τι ήταν αυτό που ενόχλησε;

Η ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ

Ο Μάικλ Τζάκσον, εν μέρει, ήταν «αυτοδίδακτος» αφού είχε μελετήσει «προσωπικά» όλα τα είδη μουσικής, όπως είχε δηλώσει, αλλά και όλες τις μορφές τέχνης. Η μεγαλοφυΐα δεν χρειάζεται πτυχία…. αφού παρ᾽όλο είχε τελειώσει το δημοτικό ο Τζάκσον ήταν μορφωμένος, και αυτό φαίνεται στην δουλειά του: γνώριζε δραματολογία, θεατρολογία, χορολογία, τεχνολογία, κινηματογράφο, τηλεόραση, συγγραφή σεναρίου, και είχε εργαστεί πάνω στο αντικείμενό του μανιωδώς, ήταν άριστος χορευτής, τραγουδιστής, μουσικός και ηθοποιός. Με αυτό το καλλιτεχνικό υπόβαθρο γνώσεων και εμπειριών ξεκινά ουσιαστικά η δράση και το έργο υψηλής σύλληψης για έναν λαϊκό, «ποπ», καλλιτέχνη. Στο 13λεπτο βίντεο κλιπ, το θέατρο και ο κινηματογράφος, με την χρήση τεχνολογικών μέσων, ενώθηκαν σε ένα ισορροπημένο σύνολο που έκφρασε κοινωνική διαμαρτυρία, ακόμα και ενάντια στο ίδιο το Χόλυγουντ, αφού «εκείνοι που θα διευθύνουν τον κινηματογράφο (και την τηλεόραση), θα διευθύνουν την ιδεολογία των μαζών». Για τον Τζάκσον ο «κίνδυνος ενός κινηματογράφου εξαρτημένου από μια βιομηχανία που υπακούει στους νόμους της προπαγάνδας και της αγοράς» ήταν μία ασφυκτική κατάσταση αλλά και ένα μεγάλο μέσον. Mέσα από την πολυσύνθετη τέχνη του, ο παγκόσμιος καλλιτέχνης, και ένας από τους πιο διάσημους ανθρώπους του πλανήτη, μετέφερε, με ακραίο τρόπο για ποπ καλλιτέχνη, ένα ισχυρό αντιρατσιστικό μήνυμα. Και αυτό φάνηκε στο ότι η πρώτη προβολή του Black or White είχε 500 εκ. θεατές,παγκοσμίως. Στις 17 Νοεμβρίου 1991 το βίντεο για το τραγούδι Black or White μεταδόθηκε συγχρόνως από τα τηλεοπτικά δίκτυα MTV, BET, VH1, και Fox και έδωσε σε αυτά τα κανάλια τα υψηλότερα ποσοστά τηλεθέασης. Πράγμα που σημαίνει ότι ο Μάικλ άδραξε την ευκαιρία να περάσει το μήνυμα στον κόσμο.

Ο Τζάκσον δεν ήθελε να δημιουργήσει μία σκηνή κλειστή προς το αμύητο κοινό, χωρίς να ενδιαφέρεται για την εμπορικότητα και την αποδοχή του ευρύτερου κοινού. Αντίθετα, ήθελε να μυήσει το ευρύ κοινό στην «μαγεία» και την επαναστατικότητα της τέχνης που εκφράζει την πραγματικότητα έτσι όπως είναι, αλλά, παράλληλα, μέσα από τους συμβολισμούς, αποκάλυπτε τα συναισθήματά για τον κόσμο και τα προβλήματά του. Ως καλλιτέχνης που απευθυνόταν σε όλον τον πλανήτη, ήθελε  να προβληματίσει και να επιρρεάσει. Το κατάφερε, αλλά το πλήρωσε αφού η αληθινή τέχνη που ασκεί κριτική διώκεται. Μετά το σκάνδαλο του 1993 ο Τζάκσον δεν έδωσε ποτέ ξανά συναυλίες στις ΗΠΑ.

Η θεατρική-χορευτική σκηνή κινείται ανάμεσα στο νατουραλιστικό – εξπρεσιονιστικό -συμβολικό περιβάλλον, (ο Τζάκσον ήταν λάτρης του συμβολισμού, αφού διακατέχει όλο του το έργο) παρουσιάζοντας την πολιτική θέση του καλλιτέχνη και το προσωπικό του όραμα για κοινωνική αλλαγή, ίση κοινωνία, χρησιμοποιώντας και τεχνολογικά μέσα, πρωτοποριακά για την εποχή. Τα σκηνικά απεικονίζουν νατουραλιστικά ένα γκέτο με εγκαταλελειμένα αυτοκίνητα και σκουπίδια, ο φωτισμός είναι χαμηλός, η ατμόσφαιρα πνιγηρή, ενώ όταν ο Τζάκσον σπάζει και καταστρέφει τα πάντα στην σκηνή, η εκρηκτικότητα της έκφρασης εξωτερικεύει την δυναμική της βίας που γεννάει η καταπίεση του ανθρώπινου όντος. Ο ίδιος δήλωσε ότι μέσα από τον χορό του πάνθηρα ήθελε να εκφράσει τα ζωώδη ένστικτα του ανθρώπου…

Ο Χορός

Ο Μάικλ χορεύει έναν “διονυσιακό”  τελετουργικό χορό που συμβολίζει και αναπαριστά το κοινωνικό χάος που διανύει ο κόσμος ακόμα και σήμερα, γι᾽αυτό και το έργο του Τζάκσον είναι διαχρονικό. Είναι ένας χορός με αναφορές σε πολλά είδη έκφρασης, θεατρικά, πολυπολιτισμικά, τελετουργικά με στόχο να περάσει στον κόσμο το αντιρατσιστικό μήνυμα. Ο ηθοποιός Βασίλης Κουκαλάνι, έγραψε: «Ο φασισμός δεν ξέρει να χορεύει, δεν έχει χρώματα και δεν τραγουδάει. Ο φασισμός δεν είναι εγγενές στοιχείο του ανθρώπου, αλλά γεννάται κάτω από συγκεκριμένες κοινωνικές συνθήκες και για συγκεκριμένους σκοπούς. Οι λέξεις, οι νότες και τα χρώματα είναι τα δικά μας όπλα».

http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=23136&subid=2&pubid=63976274


Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ

Για την «Μεταμόρφωση», το βιβλίο του Φραντς Κάφκα, ο σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος γράφει: Η “Μεταμόρφωση” αποτελεί… «ατέλειωτη κραυγή αγωνίας ενάντια στον αυτόβουλο και υπαρξιακό εγκλεισμό των σύγχρονων ανθρώπων. Οι άνθρωποι, όμως, μπορούν να δράσουν και διαφορετικά. Εχουν πάντα τη δυνατότητα να σπάσουν τα δεσμά της κάθε φυλακής τους, να δημιουργήσουν ρήγματα στις παραστάσεις της καθημερινότητάς τους, τη δυνατότητα να δώσουν ένα τέλος στον όποιον εφιάλτη κι επιτέλους, να δράσουν δημιουργικά προς τον εαυτό τους-και-τον-κόσμο».

ΠΑΝΘΗΡΑΣ

ΕΞΟΥΣΙΑ ΣΤΟΝ ΛΑΟ… ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ


Black or White  0ba0cd10

To σενάριο

Ένας μαύρος πάνθηρας εμφανίζεται πίσω από το συνεργείο, σφού έχουν τελειώσει τα γυρίσματα του βίντεο κλιπ Black or White και κατευθύνεται σε μία πόρτα που οδηγεί πίσω, στα σκηνικά του πλατό. Ο πάνθηρας γρυλίζει μπροστά σε ένα “λευκό” άγαλμα του Τζωρτζ Ουάσιγκτον. Για τους λευκούς Αμερικανούς είναι ένας επαναστάτης και σύμβολο της ελευθερίας, για πολλούς Αφροαμερικανούς είναι ένας ιδιοκτήτης σκλάβων και ένα πρόσωπο-σύμβολο του ρατσιστικού καθεστώτος.

Ο μαύρος πάνθηρας κατεβαίνει με την νωχελική κίνηση του αιλουροειδούς μία σκοτεινή σκάλα η οποία οδηγεί σε κάποια σιδερένια πόρτα με κάγκελα σαν πόρτα φυλακής. Μπαίνοντας μέσα σε αυτή την πόρτα ο πάνθηρας μεταμορφώνεται παίρνοντας ανθρώπινη μορφή (ρόλο τον οποίο υποδύεται ο Μάικλ).

Αυτό το εκπληκτικό οπτικό εφέ λέγεται morphing (μεταμορφοτροπέας ή μεταμόρφωση) το οποίο χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1988 στον κινηματογράφο και το 1991, 3 χρόνια μετά, το χρησιμοποίησε ο Μάικλ Τζάκσον στο συγκεκριμένο μουσικό βίντεο κλιπ. Το morphing ήταν ένα οπτικό εφέ που μέσω υπολογιστή επεξεργάζεται μία εικόνα η οποία αλλάζει με την μορφή μιάς άλλης και ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του (μετά από 7 χρόνια το 1998 θα το χρησιμοποιήσει και η Μαντόνα στο βίντεο κλιπ του Frozen όπου μετατρέπεται σε μαύρα πουλιά και μαύρο μολοσσό).

ΚΟΜΜΑ ΜΑΥΡΩΝ ΠΑΝΘΗΡΩΝ ΓΙΑ ΑΥΤΟΑΜΥΝΑ

Black or White  Black-10


Ο Μαύροι Πάνθηρες

Το κομμα των “Μαυρων Πανθήρων” ήταν μια οργάνωση των Αφροαμερικανών ακτιβιστών, Ιδρύθηκε το 1966 (για τα πολιτικά δικαιώματα και την αυτοάμυνα της κοινότητάς τους) εν μέσω μεγάλων ρατσιστικών αναταραχών. Παρά τους βίαιους λόγους, και τους δεσμούς του με την εγκληματική δράση, oι αφροαμερικανοί εμπνεύστηκαν από τα μηνύματά του κόμματος για την ενίσχυση των δικαιώματών τους. Οι πολιτικές επιρροές ακολούθησαν τους λευκούς αφήνοντας τις παλιές κοινότητες να παρακμάσουν. Το Γκάρυ της Ιντιάνα είναι το μέρος στο οποίο γεννήθηκε και μεγάλωσε ο Μάικλ και αποτελεί συνοικία αφροαμερικανών ήταν μία από αυτές τις κοινότητες.

To παρακάτω βίντεο εμας παρέχει ενδιαφέροντα στοιχεία για τα πολιτικά γεγονότα και την κοινωνική κατάσταση της εποχής, όπως και το αντιρατσιστικό υπόβαθρο του τραγουδιού και του βίντεο:



Black or White  Michae14

Black or White  Ghetto11

Black or White  Ghetto10

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Τα συνθήματα δεν υπήρχαν στο αρχικό βίντεο. Μετά το σκάνδαλο προστέθηκαν από τον Μάικλ ώστε να γίνει ξεκάθαρο το μήνυμα του στον κόσμο, πράγμα που ενόχλησε και ίσως αυτή ήταν η αρχή του τέλους της καλλιτεχνικής πορείας ενός μεγάλου καλλιτέχνη που τόσο άδικα και αισχρά συκοφαντήθηκε για τις πολιτικές του πεποιθήσεις και την ελευθερία της έκφρασης στην Τέχνη και την κοινωνία.

Τα γκέτο
Τα αφροαμερικανικά γκέτο δημιουργήθηκαν μέσα σε αρκετές δεκαετίες. Στην αρχή η νομοθεσία απομόνωσε τους αφροαμερικανούς έξω από τις περιοχές της πόλης. Αργότερα, οι κτηματομεσίτες, ιδιαίτερα, ενθάρρυναν τον ρατσιστικό διαχωρισμό. Οι λευκοί της πόλης πούλησαν τα σπίτια τους με τα πρώτα “σημάδια” των μαύρων γειτόνων τους.

Το σκηνικό που χορεύει ο Μάικλ, είναι ένα αμερικανικό γκέτο.
Ο Μάικλ περπατάει σε ένα γκέτο. ‘Ενας δυνατός άνεμος πετάει πάνω του σκουπίδια και εφημερίδες. Υπαινίσσεται ότι ο τύπος του κάνει πόλεμο.
Μόλις κοπάσει ο αέρας κάνει μία κίνηση με το χέρι του σαν να κρατάει όπλο. Ενώ μετά η κάμερα τον δείχνει να βγάζει το πουκάμισό του σαν να αποκαλύπτει ότι είναι άοπλος και ανυπεράσπιστος.
Κοιτάζει στον φακό και στο βλέμμα του καταγράφεται το συναίσθημα της μη υπεράσπισης, της βοήθειας, αλλά και της αντίδρασης και της δύναμης να εκφραστεί γνωρίζοντας κατά κάποιο τρόπο τις συνέπειες.

Black or White  Bw-pic10

Το καπέλο
Το καπέλο είναι σύμβολο εξουσίας και δύναμης. Το καπέλο όταν καλύπτει το κεφάλι περιέχει την σκέψη. Όταν κάποιος αλλάζει καπέλα αλλάζει και γνώμες. Τα καπέλα απεικονίζουν τις ιεραρχικές και τις κοινωνικές τάξεις π.χ. στρατιωτικό πηλήκιο, μήτρα (του δεσπότη), ψηλό καπέλο, σκούφος, μπερές, ημίψηλο κ.λ.π.). ‘Οταν βγάζεις το καπέλο χαιρετάς κάποιον ανώτερο και δείχνει σεβασμό.
Καπελώνω, στα Ελληνικά, σημαίνει: επιβάλλω τις απόψεις μου σε μια οργανωμένη ομάδα, με το πρόσχημα της προστασίας ή της υποστήριξης. Ο Μάικλ αποτινάσει κάθε εξουσία και ό,τι χρησιμοποιείται για τη συγκάλυψη των πραγματικών σκοπών μιας ενέργειας. Γι’ αυτό και υπάρχει η συγκεκριμένη θρυλική στάση που κρύβει με το καπέλλο το πρόσωπο του. Προετοιμάζεται, σκέπτεται πως να δράσει.Το πόδι προτεταμένο μπροστά είναι σύμβολο του άξονα, της σταθερότητας, αλλά είναι και φαλλικό σύμβολο. Ακριβώς μετά βγάζει το καπέλο το και το πετάει μπροστά.

Στις συναυλίες
Ο Χορός του Μαύρου Πάνθηρα εντασσόταν στις συναυλίες του στην παρουσίαση του Billie Jean. Φόραγε το καπέλο με σκυμμένο το κεφάλι, όταν τραγουδούσε το έβγαζε (γιατί ο καλλιτέχνης πρέπει να είναι ελεύθερος να εκφραστεί) κάνοντας το moonwalk “περπατούσε στο φεγγάρι”, μετά το φορούσε ξανά κάνοντας ένα εκπληκτικό χορευτικό σόλο και στο τέλος του κομματιού αποκάλυπτε το πρόσωπο του και το πέταγε στο κοινό. Αποτινάξτε κάθε μορφής εξουσία.

Black or White  Black-11

Το μπουκάλι μπύρας
Ο Μάικλ να τρέχει κοιτάζοντας δεξιά-αριστερά αν τον παρακολουθεί κανείς. Χορεύει κλακέτες, tap-dancing, για λίγο και μετά σπάει με το πόδι του δύο μπουκάλια μπύρας που βρίσκονται κάτω στον δρόμο.
Αυτό αναφέρεται στο γεγονός ότι στα τέλη του 1980 παρατηρήθηκε αύξηση της διαφήμισης των οινοπνευματώδων στις κοινότητες των μαύρων. Οι αφροαμερικανοί, στατιστικά, πίνουν λιγότερο από τους λευκούς – παρά το γεγονός ότι πολλοί πεθαίνουν από ασθένειες που προέρχονται από την μεγάλη κατανάλωση οινοπνευματωδών.

ΟΙ ΣΚΗΝΕΣ ΒΙΑΣ

Τα συνθήματα

Στα τζάμια ενός εγκαταλελειμμένου αυτοκινήτου, εμβληματικό χαρακτηριστικό των γκέτο, υπάρχουν γραμμένα συνθήματα-γκράφιτι. Ο Mάικλ σπάει με τον αγκώνα του, τα πλαϊνά τζάμια του αυτοκινήτου, όπου το ένα γράφει “ο Χίτλερ ζει” και το δεύτερο έχει ζωγραφισμένο έναν αγκυλωτό σταυρό (σβάστικα).

Black or White  Black-12

Black or White  Black-13

Black or White  Screen10

Η λέξη nιgger (νέγρος)
Ο Μάικλ ανεβαίνει πάνω στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου και σπάει με έναν λοστό το πίσω τζάμι του αυτοκινήτου που γράφει “Νigger gο home” (νέγρο γύρνα σπίτι σου). H λέξη “nigger” Χαρακτηρίζεται ως ρατσιστική βρισιά για τους μαύρους από την στιγμή που ο ομιλητής είναι λευκός και όχι μαύρος. Περιγράφει ένα άτομο αμόρφωτο, ανόητο, πέρα από φυλή, χρώμα, θρησκεία, σεξουαλική προτίμηση κ.λ.π. Επίσης, μπορεί να σημαίνει ότι ένας μαύρος είναι κατώτερος από ένα λευκό, και δεν μπορεί να έχει ίσα δικαιώματα, όπως: δικαίωμα ψήφου, ίση εκπαίδευση σε ίδια σχολεία με τους λευκούς, περίθαλψη σε ίδια νοσοκομεία με λευκούς. Πολλοί αφροαμερικανοί πέθαναν ψάχνοντας νοσοκομείο για μαύρους, όπως συνέβη με την κορυφαία τραγουδίστρια του μπλουζ την Μπέσυ Σμιθ (1894-1937) την μετονομαζόμενη “Αυτοκράτειρα του Μπλουζ”, η οποία, μετά από τροχαίο, υπέκυψε από αιμορραγία ψάχνοντας νοσοκομείο για μαύρους.


No more wet backs

Ο Mάικλ σπάει το παμπρίζ του αυτοκινήτου πάνω στο οποίο γράφει “no more wet backs”, ένα αντιμεταναστευτικό σύνθημα. Wet backs (βρεγμένες πλάτες) λέγονται οι πρόσφυγες ή μετανάστες και κυρίως οι μεξικανοί, οι οποίοι περνούν τον ποταμό Rio Grande, για να φτάσουν λαθραία στις ΗΠΑ. Τα βασανιστήρια και η βία που υφίστανται οι πρόσφυγες δεν ήταν ποτέ μέσα στις πεποιθήσεις του Μάικλ. Ήταν ένα ειρηνικό άτομο που πίστευε ότι όλα μπορούν να λυθούν ειρηνικά και λογικά σε ένα τραπέζι.

Οι κραυγές του ανθρώπου και τα γρυλίσματα του πάνθηρα

Σε όλη την διάρκεια του βίντεο στις σκηνές βίας μαζί με τις κραυγές του Μάικλ ακούγονται πίσω και οι βρυχηθμοί του πάνθηρα. ‘Ενα μίγμα ενός συγκεχυμένου ήχου όπου η ανθρώπινη φωνή μπερδεύεται με την φωνή ενός άγριου ζώου. Στοιχείο που σήμαινε ότι ο άνθρωπος κρύβει μέσα του και κτηνώδη ένστικτα. ΚΑι αυτό ακριβώς μεταφέρει. Οτι η ανέλιξη και η ελευθερία του ανθρώπου πέρα από κάθε βία είναι αυτά τα στοιχεία που θα τον ανεβάσουν σε ένα ανώτερο πνευματικό επίπεδο, σε μία εξελιγμένη συνείδηση όπου κάθε μορφή βίας θα προκαλεί αποστροφή.

Black or White  Black-11

Το άγγιγμα του “καβάλου” και η άσεμνη σεξουαλική κίνηση


Ο Μάικλ ανεβαίνει στο καπό του αυτοκινήτου, κυρίαρχος, δικαιωμένος, νικητής, αφού έχει αποτινάξει όλες τις καταπιέσεις. Αισθάνεται θυμωμένος και οργισμένος και θέλει να εκφράσει την ελευθερία του μέσα από μία κραυγή και μία μορφική σεξουαλική κίνηση που λαικά θα λέγαμε ότι λέει “σας γράφω…”εκεί”.
H κίνηση αυτή μπορεί να ερμηνευτεί ως απαξιωτική και προσβλητική. Να υπονοεί έναν βίαιο αγώνα καθαρά για αυτοάμυνα αφού η προκλητική χλευαστική ρατσιστική βρισιά είναι ήδη γραμμένη ως σύνθημα και προκαλεί έναν φαύλο κύκλο βίας. Ούτως ή άλλως στο Beat It γράφει “Δεν έχει σημασία ποιος έχει δίκιο ή άδικο. Φύγε!” και η θέση του ήταν αυτή.

Εδώ ενώνει την σκηνή, με έναν ιδιοφυή τρόπο, με τους στίχους του Black or White όπου, όπως είπαμε στην αρχή, κάποιος ρατσιστής ενοχλείται από το ζευγάρι όπου ο άνδρας είναι μαύρος και η γυναίκα λευκή.
Ως σύμβολο αυτή η κίνηση εκφράζει, υπονοεί υποσυνείδητα, την συνουσία, την ερωτική πράξη. Υπαινίσσεται τον άνδρα-γεννήτορα ο οποίος μέσα από την ένωση του με το θηλυκό στοιχείο αναπαράγεται η ζωή. Είναι εκπληκτικό αν παρακολουθήσει κάποιος προσεκτικά, πως κινεί το σώμα του ο Μάικλ και τις χορευτικές του κινήσεις. Το σώμα του εκφράζει την αρσενική κίνηση, ενώ το χέρι του την θηλυκή. Συνενώνει τα δύο στοιχεία. Θέλει να είναι ελεύθερος άνθρωπος και να ζήσει όπως έχει επιλέξει, να ερωτευτεί όποια γυναίκα θέλει αυτός όχι όπως του καθορίζουν κάποιοι άλλοι, μέσα από κοινωνικές νόρμες, πολιτική καταπίεση, θέτοντας σύνορα και περιορισμό στο χρώμα του δέρματος και πατρίδες. Οταν δύο άνθρωποι “τα βρίσκουν” δεν απασχολεί κανέναν παρά μόνο αυτούς τους δύο (θυμίζει λίγο “Ρωμαίο και Ιουλιέτα”). Και όπως λέει στο The Way You Make Me Feel, “δεν είναι δουλειά κανενός, έχει να κάνει μόνο με μένα και το μωρό μου” .

Σπάει τα σύμβολα της καταπίεσης, αισθάνεται δικαιωμένος και περνάει το μήνυμα ότι αναγεννά την ζωή κάνοντας παιδιά που θα ζήσουν πλέον την Ισότητα, τα ίδια δικαιώματα στην μόρφωση, την ψήφο και την περίθαλψη. Θέλει έναν καλύτερο κόσμο. Και ο κόσμος δημιουργείται μέσα από την σεξουαλική πράξη, τον έρωτα και την αγάπη πέρα από σύνορα.



Black or White  Black-14

Black or White  Black-16

Black or White  Black-15

ΚΚΚ
Στην συνέχεια, ο Mάικλ τραβά και αποσπά βίαια το τιμόνι του αυτοκινήτου πετώντας το με δύναμη πάνω στο παράθυρο μιας παλιάς πόρτας όπου γράφει “ΚΚΚ rules” (δηλαδή “η κου κλουξ κλαν βασιλεύει”). Η ΚΚΚ ήταν μία τρομοκρατική οργάνωση που ιδρύθηκε το 1866 και πίστευε στην ανωτερότητα της λευκής φυλής η οποία χρησιμοποίησε την βία και την καταπίεση με εγκλήματα εναντίον των μαύρων για 100 περίπου χρόνια, και ήταν εναντίον των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Αποκηρύσσει την βασιλεία της ΚΚΚ με την καταστροφή του συνθήματος. Στην Ιντιάνα, πολιτεία όπου μεγάλωσε ο Μάικλ, υπήρχαν πολύ μεγάλες αναταραχές και γίνονταν εγκλήματα από την Κλαν. Η σκηνή αυτή ήταν μία καθαρή διαμαρτυρία ενάντια στον ρατσισμό, την βία και την καταπίεση.

Η βιτρίνα
‘Ομως, μετά από αυτό, στο βίντεο ακολουθεί μία σκηνή η οποία μαρτυρά ότι ο Μάικλ στρέφεται ενάντια στο ίδιο το γκέτο: σπάει την βιτρίνα ενός μαγαζιού μέσα στο γκέτο με έναν σκουπιδοτενεκέ, και όχι με λοστό, ενώ τα σκουπίδια ξεχύνονται στον δρόμο. Τα σκουπίδια είναι άχρηστα αντικείμενα και με αυτά το σκηνικό συνεχίζει να καταστρέφεται. Είναι ένα θέατρο του παραλόγου όπου η έννοια της λογικής και της ελευθερίας καταρρέουν. Η βία γεννά βία ακόμα και αν ασκείται από τον καταπιεζόμενο. Είναι ένας φαύλος κύκλος. Είναι παραλογισμός. Αυτό, όμως, θεωρήθηκε ως σύμβολο ρατσισμού και προκάλεσε διαμαρτυρίες από τους μαύρους. Οι λευκοί το αποδέχτηκαν επειδή η οργή των αφροαμερικανών στα γκέτο, μερικές φορές, ξέσπαγε σε βίαιες αναταραχές, όπως oι αναταραχές του Watts (Γουότς) στο Λος Άντζελες, το 1965, όπως και του Λος Αντζελες το 1992.

Black or White  Screen11

Black or White  Black-17

Ο Καπνός και τα χέρια
Μετά από αυτό βλέπουμε τον Μάικλ να χορεύει μέσα σε καπνούς με τα χέρια ανυψωμένα.
Το χέρι συμβολίζει την ψυχή του ανθρώπου. Στον χορό των Δερβίσηδων τα ανυψωμένα χέρια περνούν μέσα από το σώμα τους το πνεύμα του Θεού, υποδηλώνουν προσευχή, βοήθεια, την ένωση με το θείο πνεύμα του που ενώνεται με την Γη αφού φύγουν μέσα από το κατεβασμένο χέρι του.
Είναι καθαρά μία τελετουργική πράξη όταν τα χτυπάει μεταξύ τους, όπως χτυπάει και τα πόδια του και πατάει σταθερά στο έδαφος.
Τα δύο χέρια δεμένα συμβολίζουν την Δύναμη και την Σοφία: σοφία και δράση.
Ο χορός καταστρέφεται την ώρα της δημιουργίας του, συνδέεται με την αέναη κίνηση, τον αιώνιο άνθρωπο. Γι’ αυτό και στο Dancing the Dream αναφέρει: “Οι χορευτές έρχονται και φεύγουν αλλά ο χορός παραμένει. Χορεύω, χορεύω, χορεύω…μέχρι να παραμείνει μόνο ο χορός….”.

Ο καπνός που ανεβαίνει συμβολίζει τον άξονα του κόσμου, το ενεργειακό κέντρο του ανθρώπου, η διαφυγή από τον χώρο και τον χρόνο, το κάλεσμα του θεού, το θυμίαμα που εξαγνίζει από την φωτιά. Στον Χριστιανισμό είναι το λιβάνι συμβολίζει την ματαιότητα της οργής ή του θυμου, την συντομία της ζωής, το πεπερασμένο οτου ανθρώπου. Στον βουδισμό είναι τα sticks μπορεί να σημαίνει θυμίαμα που εξαγνίζει, καθαρίζει από το κακό. Χορεύει μέσα στον καπνό εξαγνίζετα και δείχνει την ικανοποίηση του για το ότι μπορεί να ΥΠΑΡΧΕΙ.

Black or White  Black-18

Η περιστροφή και ο αριθμός “8”
Στην συνέχεια, ο Mάικλ κάνει 8 περιστροφές γύρω από τον εαυτό του. Η περιστροφή είναι το σύμβολο της κινητήριας δύναμης, είναι ο αρχαίος εκστατικός χορός, το στροβίλισμα που σημαίνει διαλογισμό. Μοιάζει με τον περιστροφικό χορό των πλανητών. Τον πλανήτη που περιστρέφεται γύρω από τον άξονά του. Στο Another part of me λέει: Στέλνω αυτή την μεγάλη αγάπη και αυτό είναι το μήνυμα μου, οι πλανήτες είναι ευθυγραμμισμένοι και σε περιμένουν, είσαι απλά και ένα άλλο κομμάτι του εαυτού μου”. Και απο το Dancing the dream μας λέει: Not “I” or “You”, but “We”. (Οχι “εσύ” ή “εγώ”, αλλά “εμείς”). The cosmic dance, ο κοσμικός χορός, ο ρυθμός του σύμπαντος. Το σύμπαν είναι μουσική.
Ο αριθμός 8 συμβολίζει την αναγέννηση και είναι ο αριθμός του θεού. Ο άνθρωπος βρίσκει το κέντρο του ενεργειακά μέσα από το θείο.

Black or White  Black-19


Το λασπωμένο νερό:  αναγέννηση;

Ομως, μετά την περιστροφή, πέφτει με τα γόνατα στον δρόμο σε έναν λάκκο με νερό σαν να προσκυνάει. Το νερό είναι σύμβολο εξαγνισμού στις θρησκείες, ένα βάπτισμα. Η αναγέννηση, η ριζική πνευματική μεταστροφή του ανθρώπου που απαλάσσεται από τα δεσμά του (πνευματικού) θανάτου, απελευθέρωση από όλα όσα τον δέσμευαν.
Αλλά το νερό στο οποίο βαφτίζεται ο Μάικλ δεν είναι καθαρό. Είναι βρώμικο, λασπωμένο. Και ίσως αυτό να αναφέρεται στο ότι ο Μάικλ ξεκίνησε την καριέρα του σε ηλικία 5 ετών όπου τραγουδούσε σε στριπτιτζάδικα και υπόγεια που σύχναζε υπόκοσμος. Και η μετέπειτα εξέλιξή του ακόμα και ώς παιδί σχετιζόταν με οργανωμένες ομάδες που τον έλεγχαν.

Το βρώμικο νερό
Λέγεται “μαύρο ή γκρίζο νερό” και είναι το μολυσμένο νερό, τα απόβλητα, τα λύματα.
Αυτό σημαίνει ότι η υποτιθέμενη αναγέννηση που κάποιες οργανωμένες ομάδες με πρόσχημα την πνευματική αλλά και κοινωνική ανύψωση που προσφέρουν στον άνθρωπο, είναι μία ψεύτικη απελευθέρωση. Είναι μία φυλακή, μία αιχμαλωσία που τελικά όχι μόνο δεν ελευθερώνει τον άνθρωπο αλλά τον κάνει δέσμιο κάποιων δυνάμεων που τον ελέγχουν. Ο χορός εξελίσσεται σε ένα γκέτο που είναι μία φυλακή. Ενας περιορισμένος, περιθωριοποιημένος χώρος. Αυτά ήταν τα γκέτο.

Στο Will You Be There αναφέρει: “Ολοι θέλουν να με ελεγχουν φαινεται οτι ο κοσμος εχει φτιάξει εναν ρολο για μενα, ειμαι τοσο μπερδεμενος, θα μου δείξεις το σωστό; θα εισαι εκει για μενα;” και μετά στο τέλος η πρόζα είναι ότι πιο συγκινητικό και προφητικό έχει γράψει ο Μάικλ σε τραγούδι του:
“Στην πιο σκοτεινη μας ωρα, Στην πιο βαθια μου απελπισια, Θα νοιαζεσαι ακομα; Θα εισαι εκει; Στις δοκιμασίες μου Και στα βασανα μου Μεσα απο τις αμφιβολιες μας Και τις απογοητευσεις Στην βια μου Και στην ταραχη μου Μεσα απο τους φοβους μου Και τις εξομολογησεις μου Στην αγωνια μου και στον πονο μου Μεσα απο την χαρα μου και την λυπη μου
Στην υποσχεση ενος αλλου αυριο Δεν θα σε αφησω ποτέ γιατι εισαι παντα στην καρδια μου”.


Black or White  Black-12


Το σκίσιμο των ρούχων:Η ελευθερία και η ύπαρξη του ανθρώπου

Έχει βραχεί με βρώμικο νερό αφού έχει εξαγνιστεί. Μετά από αυτό ο Μάικλ σκίζει τα ρούχα του. Το σκίσιμο των ρούχων (όπως στην γνωστή ρήση “διαρρηγνύω τα ιμάτια μου”) δηλώνει ότι διαμαρτύρομαι έντονα, εκφράζω την αγανάκτηση μου, απελευθερώνομαι και αντιδρώ ενάντια στην εξουσία και την στέρηση της ελευθερίας των ανθρώπων. Είναι καθαρά μία αντιεξουσιαστική κίνηση.

Black or White  Black-20

Black or White  Black-22

Black or White  Black-21

Νέον πινακίδα: Royal Army Hotel: σπίθες, ψεύτικο φως

Ξενοδοχείο είναι ένα μέρος που κάποιος μένει για λίγο. Πετάει το βρώμικο νερό στην νέον πινακίδα πίσω του η οποία γράφει “Royal Army hotel” (Ξενοδοχείο Βασιλικού Στρατού) η οποία βραχυκυκλώνει και γκρεμίζεται μέσα σε σπίθες και καπνούς. Οι πυρκαγιές που ξέσπασαν στις αναταραχές και η συμμετοχή του στρατού για την καταστολή των εξεγέρσεων και όλες οι υποχθόνιες “βασιλικές” δυνάμεις που κυβερνούν τον κόσμο γκρεμίζονται.

Κραυγάζει σαν πληγωμένο ζώο, σαν να βασανίζεται και να πονάει, εκφράζει τον υπαρξιακό πόνο του ελεγχόμενου ανθρώπου, την απόγνωση του, για τη καταπίεση της ύπαρξης του ανθρώπου από άνθρωπο. Εκφράζει όμως και τό ότι μπορεί να αντιδράσει και να επιβληθεί στον φόβο του. Αλλά, πνευματικά, είναι σαν να πανηγυρίζει την νίκη ενός “νικητή” αλλά και ενός “νικημένου”.

Ο Μάικλ εκφράζει την ικανοποίηση του που μπορεί και εκδηλώνει την αγανάκτηση του ότι είναι ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ.
Το βίντεο τελειώνει με τον Μάικλ να μεταμορφώνεται ξανά σε μαύρο πάνθηρα και η κάμερα τον δείχνει να περπατάει μέσα στο γκέτο ήρεμος και να φεύγει… Εκπληκτική σκηνή η οποία έχει αφήσει εποχή.

Black or White  Black-25

Black or White  Black-24

Black or White  Black-23

Εν κατακλείδι εμφανίζονται οι Σιμσονς, κινούμενα σχέδια της εποχής, όπου ο πατέρας  τρώει μία μπανάνα και λέει στον γιο του, ο οποίος φοράει μία μπλούζα που γράφει Michael Jackson, να μην παρακολουθεί τέτοια πράγματα και του κλείνει την τηλεόραση. Ο Μάικλ, ως παιδί,  είχε κάνει πολλές εκπομπές στην τηλεόραση με τους  Jackson Five, επίσης υπήρχε σειρά επεισοδίων με τους Jackson 5 σε κινούμενα σχέδια.

Black or White  Screen12


Πηγή: https://michaeljacksonarts.wordpress.com/

_________________
Μόνο με την καρδιά βλέπεις καθαρά.Την ουσία τα μάτια δεν τη βλέπουν... king
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
http://akaliakoukou.page.tl
 
Black or White
Επιστροφή στην κορυφή 
Σελίδα 1 από 1

Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτήΔεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Candy-Candy :: Συζητήσεις :: Ο λόφος της Πόνυ! :: Μουσικής Αναγνώσματα :: Michael Jackson : Ο θρύλος-
Μετάβαση σε: